Tanulmányúton jártunk
Yverdon,
2025. április 7-11.
A magyar szakképzési rendszer fejlesztésében érintett szakemberek a Svájci Alap támogatásával és Magyarország Kormányának társfinanszírozásával megvalósuló SM01-2-VET-003 azonosító számú, A pályaorientáció megerősítése a Miskolci Szakképzési Centrumban című projekt keretében svájci tanulmányúton vettek részt, amelynek célja a pályaorientáció és a duális képzés terén alkalmazott innovatív megoldások megismerése volt. A delegáció tagjai között az Innovatív Képzéstámogató Központ, a Svájci Alap, az Irányító Hatóság, valamint több hazai szakképzési centrum – köztük a Miskolci, Nyíregyházi és a Baranya Megyei Szakképzési Centrum – képviselői vettek részt. A miskolci intézményt többek között Kiss Gábor kancellár, Molnár Péter főigazgató, valamint Sándor Csaba, a Bosch cégcsoport képzési központjának vezetője képviselte.

A
program során a résztvevők részletes betekintést kaptak Svájc pályaorientációs
és szakképzési rendszerébe, amely országosan összehangolt, mégis kantonális
szinten működtetett struktúrára épül. A 2018-ban elfogadott szövetségi törvény
rögzíti a pályaorientáció alapelveit, a pályatanácsadókat pedig egyetemi
szinten képzik. A szolgáltatások mindenki számára – a 13 és 65 év közötti
korosztályban – ingyenesen elérhetők. Az OCOPS szervezet például négy régióban
működik, külön részlegekkel az információszolgáltatás, a felnőttképzés és a
migrációs tanácsadás területén.
A
tanulmányút egyik állomása Észak-Vaud kanton volt, ahol a közel 185 ezer fős
lakosságra 14 pályatanácsadó jut. A fiatalok mintegy 45 százaléka szakképzésben
folytatja tanulmányait, míg a német nyelvű kantonokban ez az arány eléri a 75
százalékot. A helyi tájékoztatási központ kiemelt feladatának tekinti a
minőségi információszolgáltatást: 400 szakmaleírást, 100 filmet, 15 animációt
és 50 podcastot készítenek, éves szinten pedig több mint 1,4 millió
kommunikációs kapcsolatot tartanak fenn különböző csatornákon keresztül.
A résztvevők megismerkedhettek egy különleges orientációs hellyel is: egy nyílt étteremmel, ahol a gasztronómiai szakmák iránt érdeklődő, pályaválasztásukban bizonytalan fiatalok egyéves gyakorlati tapasztalatszerzés során próbálhatják ki magukat. A mentorált program végére a legtöbben megtalálják a számukra megfelelő duális képzőhelyet.

A
svájci rendszer kiemelt figyelmet fordít az általános iskolás korosztályra is.
Az 5–8. évfolyam között minden tanévben szervezett pályaorientációs
tevékenységek zajlanak, amelyekben 8 koordinátor és 62 referens dolgozik. A
program mintegy 14 ezer diákot ér el évente. A szakmák napja és szakmák
éjszakája típusú események mellett módszertani kézikönyv és online tananyagok
segítik a pedagógusokat.
A
lausanne-i Szakképzési Szalon a pályaorientációs folyamat csúcspontja, ahol
minden diák személyesen találkozhat a különböző szakmák képviselőivel és a
duális képzési partnerekkel. Hétköznap a tanulók iskolai csoportokban, hétvégén
pedig szüleikkel együtt látogatják a rendezvényt.
A
LIFT program keretében a diákok szerdánként délután helyi vállalatokhoz járnak,
hogy valós munkakörnyezetben próbálhassák ki magukat. Emellett a tanárokat is
felkészítik a pályaorientációs tanácsadásra, és több kiegészítő program –
például fiktív állásinterjúk, nyílt vállalati napok, illetve egyéves coach
program – támogatja a tanulók fejlődését.
A tanulmányút során a résztvevők betekintést nyerhettek a technológiai területekhez kapcsolódó képzésekbe is, többek között a LEGO Technolab és a Technopol központjaiban, valamint megismerhették a svájci duális rendszer egyik kiemelt partnerét, a Migros vállalatot.

A
program számos inspirációt adott a magyar szakképzési rendszer számára,
különösen a fiatalok gyakorlati orientációja, a pályatanácsadás módszertana és
a munkaerőpiaci szereplők bevonása terén.
