Tanulmányúton jártunk


 

Yverdon, 2025. április 7-11.

 

A magyar szakképzési rendszer fejlesztésében érintett szakemberek a Svájci Alap támogatásával és Magyarország Kormányának társfinanszírozásával megvalósuló  SM01-2-VET-003 azonosító számú, A pályaorientáció megerősítése a Miskolci Szakképzési Centrumban című projekt keretében svájci tanulmányúton vettek részt, amelynek célja a pályaorientáció és a duális képzés terén alkalmazott innovatív megoldások megismerése volt. A delegáció tagjai között az Innovatív Képzéstámogató Központ, a Svájci Alap, az Irányító Hatóság, valamint több hazai szakképzési centrum – köztük a Miskolci, Nyíregyházi és a Baranya Megyei Szakképzési Centrum – képviselői vettek részt. A miskolci intézményt többek között Kiss Gábor kancellár, Molnár Péter főigazgató, valamint Sándor Csaba, a Bosch cégcsoport képzési központjának vezetője képviselte.






A program során a résztvevők részletes betekintést kaptak Svájc pályaorientációs és szakképzési rendszerébe, amely országosan összehangolt, mégis kantonális szinten működtetett struktúrára épül. A 2018-ban elfogadott szövetségi törvény rögzíti a pályaorientáció alapelveit, a pályatanácsadókat pedig egyetemi szinten képzik. A szolgáltatások mindenki számára – a 13 és 65 év közötti korosztályban – ingyenesen elérhetők. Az OCOPS szervezet például négy régióban működik, külön részlegekkel az információszolgáltatás, a felnőttképzés és a migrációs tanácsadás területén.

A tanulmányút egyik állomása Észak-Vaud kanton volt, ahol a közel 185 ezer fős lakosságra 14 pályatanácsadó jut. A fiatalok mintegy 45 százaléka szakképzésben folytatja tanulmányait, míg a német nyelvű kantonokban ez az arány eléri a 75 százalékot. A helyi tájékoztatási központ kiemelt feladatának tekinti a minőségi információszolgáltatást: 400 szakmaleírást, 100 filmet, 15 animációt és 50 podcastot készítenek, éves szinten pedig több mint 1,4 millió kommunikációs kapcsolatot tartanak fenn különböző csatornákon keresztül.

A résztvevők megismerkedhettek egy különleges orientációs hellyel is: egy nyílt étteremmel, ahol a gasztronómiai szakmák iránt érdeklődő, pályaválasztásukban bizonytalan fiatalok egyéves gyakorlati tapasztalatszerzés során próbálhatják ki magukat. A mentorált program végére a legtöbben megtalálják a számukra megfelelő duális képzőhelyet.







A svájci rendszer kiemelt figyelmet fordít az általános iskolás korosztályra is. Az 5–8. évfolyam között minden tanévben szervezett pályaorientációs tevékenységek zajlanak, amelyekben 8 koordinátor és 62 referens dolgozik. A program mintegy 14 ezer diákot ér el évente. A szakmák napja és szakmák éjszakája típusú események mellett módszertani kézikönyv és online tananyagok segítik a pedagógusokat.

A lausanne-i Szakképzési Szalon a pályaorientációs folyamat csúcspontja, ahol minden diák személyesen találkozhat a különböző szakmák képviselőivel és a duális képzési partnerekkel. Hétköznap a tanulók iskolai csoportokban, hétvégén pedig szüleikkel együtt látogatják a rendezvényt.

A LIFT program keretében a diákok szerdánként délután helyi vállalatokhoz járnak, hogy valós munkakörnyezetben próbálhassák ki magukat. Emellett a tanárokat is felkészítik a pályaorientációs tanácsadásra, és több kiegészítő program – például fiktív állásinterjúk, nyílt vállalati napok, illetve egyéves coach program – támogatja a tanulók fejlődését.

A tanulmányút során a résztvevők betekintést nyerhettek a technológiai területekhez kapcsolódó képzésekbe is, többek között a LEGO Technolab és a Technopol központjaiban, valamint megismerhették a svájci duális rendszer egyik kiemelt partnerét, a Migros vállalatot.







A program számos inspirációt adott a magyar szakképzési rendszer számára, különösen a fiatalok gyakorlati orientációja, a pályatanácsadás módszertana és a munkaerőpiaci szereplők bevonása terén.